Martina Kafková z Týna nad Vltavou: Sklerózu si léčím marihuanou!

Martině Kafkové pomáhá marihuana přežít kruté bolesti.Roztroušená skleróza Martině Kafkové (46) z Týna nad Vltavou ničí život již devatenáct let. Musela se vzdát životní lásky, hry na kytaru, a skončila na vozíku. Z bolesti ji vysvobozuje marihuana. Před měsícem vstoupila v platnost novela zákona, která nemocným umožňuje koupit »trávu« v lékárnách. Martina ale na ni nebude mít. Ročně by podle odhadů zaplatila 72 000 Kč! Když si ji pěstuje doma, jsou náklady jen 300 korun za rok.
První příznaky nemoci se Martině ozvaly ve čtyřiadvaceti. Naplno se »rozka« projevila o tři roky později. „Začala jsem při chůzi na rovině zakopávat levou nohou. Myslela jsem, že je to únava.

Neurolog mi ale diagnostikoval roztroušenou sklerózu. Časem jsem skončila na vozíku a musela pověsit kytaru na zeď,“ vzpomíná. Nemoc jí způsobuje nesnesitelné bolesti. „Kdybych neužívala marihuanu, svíjela bych se dennodenně ve strašných křečích s pocitem, že mi prorůstají kosti do sebe,“ líčí důvod, proč začala marihuanu užívat. 

Léčebné konopí se může prodávat v lékárně, dosud však chybí dovozce, ale ani poté nebude pro člověka s invalidním důchodem dostupné. Cenu za gram odhadují odborníci ze sdružení Legalizace.cz na dvě stě korun za gram. Martina měsíčně spotřebuje sto padesát gramů. 

Dle vyhlášky ministerstva zdravotnictví by si mohla pořídit nanejvýš třicet gramů marihuany měsíčně. A měla by za ni zaplatit přibližně 6000, takže za rok 72 000 Kč. „Tatínek mi z trávy připravuje masti. Sypu drcenou marihuanu do jídla jako koření. Výtažek THC mám i v elektronické cigaretě a každý den si ubalím pár malých jointů. Za rok mě to teď vyjde na tři sta korun,“ propočítává Martina náklady na »lék«, který si tajně pěstuje. 

 marihuana
Konopí v lékárnách
➤ Prodej konopí pro léčebné použití je umožněn pouze na lékařský předpis, nebude volně prodejné.
➤ „Kolik budou pacienti platit, je věcí volného trhu, tedy ceny, kterou nabídne distributor, potažmo lékárna. Kdy se začne prodávat, není možné od hadnout. Dovozce musí mít schválené povolení. Zatím ale žádný subjekt žádost o schválení nepodal,“ sdělila mluvčí ministerstva zdravotnictví Viktorie Plívová.