Dušan Dvořák: Tohle přece nemůže fungovat a odporuje to mezinárodním úmluvám. |
Dne 4. března 2013 byl zveřejněn ve Sbírce
zákonů zákon č. 50/2013 Sb. ze dne 30. ledna 2013, kterým se mění zákon č.
378/2007 Sb., o léčivech, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, a zákon č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích. Zákon v ČR zavádí možnost léčit konopím.
Zákon respektuje mezinárodní úmluvy v
oblasti kontroly omamných a psychotropních látek (OPL). Proto bude léčebné
konopí poskytováno pacientům výhradně v režimu kontrolované lékařské indikace a
bude jim k dispozici pouze v lékárnách proti předpisu. Individuální pěstování
konopí k léčebným účelům zákon nepovoluje. Základní parametry schváleného
systému preskripce a výdeje konopí pro léčebné účely jsou:
Předepisování léčebného konopí je vázáno
na specializovanou způsobilost lékaře
Omezení pro předepisování a výdej konopí
(jimiž mohou být např. indikační kritéria pro léčbu, omezení maximálního množství
vydávaného konopí podle typu diagnózy / syndromu apod.).
Předepisování výhradně prostřednictvím
elektronického receptu.
Registrace výdeje konopí v lékárně po dobu
nezbytně nutnou pro kontrolu omezení z bodu 2. Poté dojde k likvidaci záznamu v
registru výdeje léků.
Úložiště elektronických receptů a registr
výdeje léků spolu navíc budou komunikovat už v okamžiku předepisování konopí
lékařem. Tímto postupem se výrazně snižuje riziko zneužívání léčebného konopí.
Dovoz, pěstování a další nakládání a
distribuce je upravena tak, aby byla na nejnižší možnou míru minimalizována jak
možnost úniku léčebného konopí a produktů z něj na nelegální trh, tak jakákoliv
jiná forma prolnutí legálního trhu s léčebným konopím a trhu nelegálního.
Podoba zákona vychází z práce a závěrů
Společné pracovní skupiny sekretariátu Rady vlády pro koordinaci protidrogové
politiky a Poslanecké sněmovny PČR pro legislativu a související předpisy
upravující pěstování, zpracování, distribuci a použití netechnického konopí pro
léčebné a výzkumné účely (dále jen „Pracovní skupina“), jež byla ustavena v
srpnu 2011 v rámci sekretariátu Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky
z pověření předsedy vlády ČR a pod záštitou předsedkyně Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR.
Většina případů, pro které je indikována
aplikace léčebného konopí, se týká především tlumení bolesti, křečí, případně
nevolnosti a zvracení jako sekundárního projevu primárního onemocnění. Na
základě vyjádření odborných společností České lékařské společnosti Jana
Evangelisty Purkyně lze pro léčbu využít konopí a přípravky z něj především u
následujících onemocnění a stavů:
- chronické bolesti, zejména neuropatické a onkologické
- následné stavy po encefalitidách (neuroinfekcích)
- postherpetické neuralgie
- wasting syndrom u HIV/AIDS (ztráta tělesné hmoty a hmotnosti)
- polyneuropatie (hlavně HIV/AIDS)
- nechutenství u pacientů s nádorovými onemocněními a AIDS
- psoriáza
- atopický ekzém
- lichen planus (zánětlivé poškození a vyrážka kůže a sliznice, často v oblasti úst)
- glaukom v bolestivém stádiu (záchvat).
Uvedené změny právních předpisů nabývají účinnosti dne
1. dubna 2013, některá však mají odloženou účinnost až od 1. dubna 2014. Odložená
účinnost se týká zejména možnosti pěstování konopí pro léčebné účely, výběrového
řízení pro udělení licencí k pěstování, zpracování vypěstovaného konopí pro léčebné
účely a také odkupu a přepravy léčebného produktu do lékáren. Doby odložené účinnost
využije Státní agentura pro konopí pro léčebné použití, kterou byl schváleným
zákonem jmenován Státní ústav pro kontrolu léčiv, pro přípravu systému celého
systému, výběrového řízení na pěstitele atd. Mezitím bude možné léčebné konopí
dovážet pod dozorem Inspektorátu omamných a psychotropních látek (samostatného
odboru Ministerstva zdravotnictví ČR).
Pěstovat konopí pro léčebné
použití budou moci takové právnické nebo podnikající fyzické osoby, kterým byla
k této činnosti udělena licence Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Držitel
licence může pěstování konopí pro léčebné použití zahájit, jen pokud má uděleno
povolení k zacházení s návykovými látkami a přípravky.
Osoba, které byla udělena
licence k pěstování konopí pro léčebné použití, je povinna zajistit pěstování a zpracování v krytých prostorách
vhodných pro tento účel, zabezpečit prostory, kde se pěstování, sklizeň a
zpracování uskutečňují, před zneužitím, zajistit, aby veškerá činnost v souvislosti s pěstováním,
sklizní a zpracováním byla zaprotokolována, kdykoliv umožnit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv
bez předchozího ohlášení provést kontrolu všech prostor, které pro pěstování a
zpracování využívá, a zpřístupnit mu protokoly o činnosti a další příslušnou
dokumentaci; pro práva a povinnosti kontrolujících a kontrolovaných osob se použije
jiný právní předpis obdobně, kdykoliv umožnit Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv
bez předchozího ohlášení provést kontrolu všech prostor, které pro pěstování a
zpracování využívá, a zpřístupnit mu protokoly o činnosti a další příslušnou
dokumentaci; pro práva a povinnosti kontrolujících a kontrolovaných osob se použije
jiný právní předpis15) obdobně, zajistit, aby veškerý rostlinný odpad byl uchováván způsobem
stanoveným v § 10 a
zneškodňován na vlastní náklad této osoby způsobem stanoveným v § 14; za
rostlinný odpad se považuje rovněž konopí, které nevyhovuje zadávací
dokumentaci a technickým podmínkám.
V zákoně nově zavedený
systém elektronických receptů umožňuje kontrolu vydaného množství léčebných přípravků.
Recepty se ukládají v centrálním registru receptů po dobu nezbytně nutnou pro
zajištění nepřekročení vydaného množství za stanovenou dobu (1 měsíc). Dále
budou recepty ukládány do centrálního úložiště receptů. Tyto dva systémy spolu navzájem
komunikují a umožní již při vydávání receptu kontrolu již vydaného množství a při
jeho překročení zamezí vydání receptu lékařem.
Důležité okamžiky
16. srpna 2011: zveřejnění petice http://www.lecebnekonopi.cz/
srpen 2011: ustavení Pracovní skupiny za zpřístupnění
konopí pro léčbu a výzkum v České republice (PSK), blíže viz http://bit.ly/u5WRWo
15. září 2011: první setkání PSK
8. prosince 2011: PSK odevzdala návrh zákona předsedovi
vlády a předsedkyni PSP ČR
11. Prosince 2011: poslední setkání PSK
1. února 2012: Návrh zákona jako poslanecký návrh
rozeslán poslancům PČR.
3. února 2012: Návrh zákona zaslán vládě ČR ke
stanovisku.
29. února 2012: Stanovisko vlády rozesláno poslancům
jako tisk 590/1 (připomínky).
8. června 2012: 1. Čtení návrhu zákona na jednání PS PČR.
Návrh zákona postoupen k projednání výborům PS PČR.
26. června 2012: Zemědělský výbor PS PČR projednal
návrh zákona a vydal usnesení doručené poslancům jako tisk 590/2 (projednávání
přerušeno).
17. července 2012: Výbor pro zdravotnictví PS PČR
projednal návrh zákona a vydal usnesení doručené poslancům jako tisk 590/3 (projednávání
přerušeno).
11. září 2012: Zemědělský výbor PS PČR projednal návrh
zákona a vydal usnesení doručené poslancům jako tisk 590/4 (pozměňovací
návrhy).
11. října 2012: Výbor pro zdravotnictví PS PČR
projednal návrh zákona a vydal usnesení doručené poslancům jako tisk 590/5 (komplexní
pozměňující návrh).
26. října 2012: 2. čtení návrhu zákona a obecná
rozprava. Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 590/6.
7. prosince 2012: 3. čtení návrhu zákona. Návrh zákona
schválen (Usnesení PSP č. 1400).
30. ledna 2013: Návrh projednán na 4. schůzi Senátu PČR.
Senát návrh schválil (54. usnesení Senátu).
15. února 2013: Zákon podepsán prezidentem ČR Václavem
Klausem.
4. března 2013: Zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů v částce
22 pod číslem 50/2013 Sb.
PS PČR - http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=6&t=590
Senát PČR - http://senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/historie?ke_dni=14.3.2013&O=9&action=detail&value=3256
Zdroj: Drogy - info