Odůvodnění Národní
protidrogové centrály Policie ČR ke změně trestního zákoníku platné od ledna
2012 k legálním odrůdám konopí a změně měření THC v konopí a dále je
uvedena celá důvodová zpráva z roku 2009 a zdůvodnění změny trestního zákoníku od
roku 2012
Od: Rozsypal Jaroslav Mgr. <JRozsypal@msp.justice.cz>
Datum: 23. srpna 2012 16:57
Předmět: RE: Dotaz dle zákona 106/1999 Sb. k zákazu pěstovat technické konopí
Datum: 23. srpna 2012 16:57
Předmět: RE: Dotaz dle zákona 106/1999 Sb. k zákazu pěstovat technické konopí
Vážený pane Dvořáku,
k Vaší žádosti ze dne 12. 8. 2012 Vám
v příloze zasíláme část materiálu nazvaného „Vyhodnocení aplikace nařízení
vlády provádějících trestní zákoník“, který byl předložen vládě jako
vyhodnocení dopadů nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely
trestního zákoníku stanoví, které rostliny nebo houby se považují za rostliny
a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké je jejich
množství větší než malé. Ve věci technických podrobností Vám doporučuji
kontaktovat Národní protidrogovou centrálu Služby kriminální policie a
vyšetřování, která je kompetentní k poskytování tohoto druhu informací
majících vztah k citovanému nařízení vlády.
S pozdravem
Mgr. Jaroslav Rozsypal
vedoucí oddělení styku s veřejností
(agenda svobodného přístupu k informacím)
odbor tiskový
Ministerstvo spravedlnosti ČR
Vyšehradská 16, Praha 2, 128 10
tel.: +420 221 997 415
e-mail: jrozsypal@msp.justice.cz
„Vyhodnocení aplikace vybraných podzákonných právních
předpisů provádějících zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník“ - vybraná část vztahující
se k nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se
pro účely trestního zákoníku stanoví, které rostliny nebo houby se považují za
rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké je
jejich množství větší než malé ve smyslu trestního zákoníku
Zákon č. 40/2009 Sb., ve znění zákona č. 306/2009 Sb., (trestní
zákoník) obsahuje v § 289 odst. 3 zmocnění k provedení trestního zákoníku,
a to nařízením vlády, kterým se stanoví, které rostliny nebo houby se považují
za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku podle § 285
trestního zákoníku a jaké je jejich množství větší než malé.
Na základě usnesení vlády České
republiky ze dne 14. listopadu 2001 č. 1177 a ze dne 22. ledna 2003 č. 88 byl
realizován požadavek praxe rozdělit drogy do dvou kategorií podle míry jejich
zdravotní a společenské nebezpečnosti, tj. podle negativních zdravotních a
společenských dopadů v důsledku jejich zneužívání. V návaznosti na diferenciaci držení drog pro
vlastní potřebu podle typu drogy byla do trestního zákoníku vložena nová
privilegovaná skutková podstata trestného činu nedovoleného pěstování rostlin
obsahujících omamnou nebo psychotropní látku (§ 285 trestního zákoníku), jež
umožňuje změkčit trestní postih proti samozásobitelům psychotropních rostlin a
hub ve smyslu citovaného usnesení vlády č. 1177.
V souvislosti s vytvořením této
nové skutkové podstaty bylo z důvodu právní jistoty zapotřebí závazně
vymezit druhy rostlin a hub, jež jsou pro účely trestního zákoníku považovány
za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku, a určit množství
těchto rostlin a hub, které zakládá trestnost jejich pěstování. Z uvedeného důvodu bylo přijato
předmětné vládní nařízení k provedení zmocnění obsaženého v § 289 odst. 3
trestního zákoníku.
K otázce pěstování rostlin obsahujících
meskalin
Přijetí nařízení
vlády, kterým se stanoví, které
rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou
nebo psychotropní látku podle § 285 trestního zákoníku a jaké je jejich
množství větší než malé vyvolalo rozporuplné ohlasy veřejnosti. Od schválení
se ve sdělovacích prostředcích objevují různé informace, které znepokojují
některé skupiny obyvatel. Jedná se zejména o problematiku pěstování kaktusů a
obavy jejich pěstitelů, vzhledem k tomu, že tyto rostliny obsahují látku
meskalin, která je v citovaném nařízení vlády uvedena. Sám meskalin je
psychotropní alkaloid a je uveden v příloze č. 4 zákona č. 167/1998
Sb., o návykových látkách (ve stejné příloze je také uvedeno LSD, extáze,
psilocybin). Tento zákon stanoví, co se považuje za omamné a psychotropní látky,
a na tento zákon odkazoval i do konce roku 2009 platný trestní zákon č.
140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Na základě výše uvedeného je
zřejmé, že pěstování rostliny obsahující meskalin mohlo být za splnění
zákonných podmínek trestným činem již před 1. lednem 2010, pokud jednání
pachatele směřovalo právě k tomu účelu, aby byla získána omamná nebo
psychotropní látka.
V tomto ohledu nepřinesl
nový zákon č. 40/2009 Sb., ve znění zákona č. 306/2009 Sb., trestní zákoník,
žádnou změnu. Nové je pouze stanovení hodnot určujících množství větší
než malé u rostlin a hub obsahujících omamnou nebo psychotropní látku, a
to prostřednictvím výše uvedeného nařízení vlády. Před 1. lednem 2010 toto
množství určoval v každém konkrétním případě soud a judikatura.
Cílem shora uvedeného nařízení vlády samozřejmě nebylo a není jakkoli
poškodit pěstitele kaktusů a sukulentů a ani to předmětné nařízení nečiní.
Cílem je z důvodu právní jistoty závazně vymezit druhy rostlin a hub, jež
jsou pro účely trestního zákoníku považovány za rostliny a houby obsahující
omamnou nebo psychotropní látku. Na zpracování předmětného nařízení vlády se
podílela skupina expertů na drogovou problematiku; jedná se o odborníky z I.
lékařské fakulty UK, odborníky z Národní protidrogové centrály služby
kriminální policie a vyšetřování Policie ČR, Botanické fakulty UK, odborníky
z Národního monitorovacího střediska pro drogové závislosti a experty
z ministerstva zdravotnictví.
Pro posouzení, zda je trestné pěstování rostlin a hub uvedených
v předmětném vládním nařízení, tedy včetně rostlin obsahujících meskalin,
je nutné vycházet ze znění skutkové podstaty trestného činu nedovolené
pěstování rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku vymezené v § 285
trestního zákoníku. Podle § 285 odst. 1 trestního zákoníku je trestné
neoprávněně pěstovat pro vlastní potřebu v množství větším než malém
rostlinu konopí a dle § 285 odst. 2 trestního zákoníku je trestné neoprávněně
pěstovat pro vlastní potřebu v množství větším než malém houbu nebo jinou
rostlinu než uvedenou v odstavci 1 obsahující omamnou nebo psychotropní
látku. Z uvedeného je zcela zřejmé, že lze postihovat pouze takové
pěstování, které je neoprávněné. Blíže k otázce neoprávněnosti - viz příloha č.
4 (Stanovisko odboru bezpečnostní politiky MV a Národní protidrogové centrály
SKPV k problematice pěstování rostlin s obsahem meskalinu).
Jiná situace by byla samozřejmě v případě, pokud by kdokoli
pěstoval kaktusy právě za účelem výroby meskalinu. V případě, že by byl
prokázán úmysl pěstovat kaktusy za účelem výroby této psychoaktivní látky,
mohla by být naplněna skutková podstata trestného činu výroby a držení předmětu
k nedovolené výrobě omamné a psychotropní látky a jedu.
Pěstitelé kaktusů jistě nepěstují tyto rostliny za účelem
výroby omamné a psychotropní látky, ale pro účely vědecké či botanické a výše
uvedené skutkové podstaty nebudou proto aplikovány. Zajišťuje to i mimo výše
uvedené také ustanovení § 12 odst. 2 trestního zákoníku, vyjadřující zásadu
subsidiarity trestní represe a princip „ultima ratio“ z ní vyplývající. Zásada subsidiarity trestní represe totiž vyžaduje, aby
stát uplatňoval prostředky trestního práva zdrženlivě, to znamená především
tam, kde jiné právní prostředky selhávají nebo nejsou efektivní, neboť trestní
právo a trestněprávní kvalifikaci určitého jednání jako trestného činu, je
třeba považovat za „ultima ratio“, tedy za krajní prostředek, který má význam
především celospolečenský, tj. z hlediska ochrany základních
celospolečenských hodnot. Zakotvení zásady
subsidiarity trestní represe a z ní vyplývajícího principu „ultima ratio“
do trestního zákoníku má význam i interpretační, neboť znaky trestného činu je
třeba vykládat tak, aby za trestný čin byl považován jen čin společensky
škodlivý. Pěstování kaktusů k vědeckým a botanickým účelům jistě
nepoškozuje zájmy chráněné trestním zákoníkem a nebude se proto jednat o
trestný čin ve výše uvedeném smyslu.
Podle vyjádření Ministerstva vnitra ČR není známý jediný případ, kdy
byl někdo za účinnosti předmětného nařízení trestně stíhán za pěstování
kaktusů. Přesto lze k rozptýlení obav pěstitelské veřejnosti a i na
základě výše uvedeného uvažovat po konsenzu všech odborníků na problematiku omamných
a psychotropních látek o vyjmutí rostlin obsahujících meskalin z přílohy
č. 1 předmětného nařízení. Za situace, že by meskalin zůstal zachován
v příloze č. 2 nařízení vlády č. 467/2009
Sb. Tímto by také nebylo dotčeno ustanovení § 286 trestního zákoníku
„výroba a držení předmětu k nedovolené výrobě omamné a psychotropní
látky“.
K otázce rostlin konopí
(Cannabis sp.)
Ministerstvo vnitra, některá státní zastupitelství a Institut pro
kriminologii a sociální prevenci poukazují na
možné potíže aplikace položky A.1. Přílohy 1 nařízení vlády č. 455/2009
Sb., jež jako rostlinu, která se pro účely trestního zákoníku pokládá za
rostlinu obsahující omamnou nebo psychotropní látku, uvádí „Rostliny konopí (Cannabis
sp.) - všechny druhy a odrůdy, které obsahují více než 0,3 % látek ze
skupiny tetrahydrokanabinolů z celkové hmotnosti rostliny“. Konkrétně jde o slova „z celkové hmotnosti
rostliny“. Ministerstvo vnitra uvádí, že stávající formulace znemožňuje kriminalistům
určit množství THC v rostlině konopí a argumentují užívanou praxí a
odkazem na Nařízení Komise (ES) (aktuálně nařízení Komise (ES) č. 1122/2009),
jenž obsahuje „Metodu společenství pro kvantitativní určení obsahu
delta-9-tetrahydrokannabinolu v odrůdách konopí“.
Z praxe také (zejména státní zastupitelství) zaznívají námitky vůči
tomu, že podle formulace v nařízení vlády příslušný druh či odrůda
rostliny konopí nutně musí obsahovat více než 0,3 % látek ze skupiny THC,
zatímco zákaz podle zákona o návykových látkách (zákon č. 167/1998 Sb.) se
vztahuje na druhy a odrůdy, které „mohou“ obsahovat více než 0,3 % těchto
látek.
Krajské státní zastupitelství v
Hradci Králové v souvislosti
s aplikací § 289 odst. 2, 3 trestního zákoníku zaznamenalo následující
problematické případy. K prvnímu případu se uvádí, že při
domovní prohlídce byly zajištěny 3 stopy:
1. 5 kusů živých rostlin konopí pěstovaných
v květináčích
2. krabice se sušenou zelenou a rostlinnou
hmotou
3. sušené květenství rostliny konopí
Zkoumáním z oboru kriminalistika, odvětví chemie, bylo zjištěno, že
stopa číslo 2 obsahuje 1,34% hmotnostní delta-9-THC, když celková hmotnost
stopy je 231 gramů.
Obsah delta-9-THC činí tedy 3,0954 gramů.
Ve smyslu § 2 písm. f) zákona číslo 167/1998 Sb., o návykových látkách,
ve znění pozdějších předpisů, je konopí definováno jako kvetoucí nebo
plodonosný vrcholík rostliny z rodu konopí nebo nadzemní část rostliny z
rodu konopí, jejíž součástí je vrcholík.
V zajištěné stopě č. 2 byly jasně patrny listy různě deformované
sušením, avšak vrcholíky, jejichž přítomnost zákon požaduje, nebyly v této
stopě nalezeny. Je tedy otázkou, zda takovýto materiál je možno považovat za
konopí ve smyslu § 2 písm. f) zákona číslo 167/1998 Sb., o návykových látkách,
ve znění pozdějších předpisů. Teoreticky lze předpokládat, že původně byly
listy roztříděny od květenství z původní jedné rostliny, která sama
splňovala podmínky definice konopí podle zákona, pro toto konstatování však
chybí důkaz. Nelze pominout, že i listy bývají spotřebovávány, např. při
přípravě různých potravin, do nichž při přípravě THC přechází a má pak
psychotropní účinky. Jakkoliv lze dovodit, že listy a části konopných rostlin
bez květenství nesplňují definici konopí a tedy jejich přechovávání by mohlo
být legální, nelze pominout fakt, že i listy obsahují THC. THC je v zákoně
definován jako psychotropní látka zařazená do seznamu II v příloze číslo 5
shora specifikovaného zákona o návykových látkách. Vyvstává tak otázka, zda
přechovávání jakéhokoliv konopného materiálu obsahujícího THC je nelegální, byť
se samotnými listy zákon v tomto smyslu nepočítá. Za situace, kdy nařízení
vlády č. 467/2009 Sb., v příloze č. 2 požaduje pro marihuanu více než 15 gramů sušiny
s nejmenším množstvím účinné látky, tedy delta-9-THC, 1,5 gramu, kdy ve stopě
č. 2 byly zjištěny 3 gramy
delta-9-THC, lze podle názoru tohoto státního zastupitelství dovodit, že se
pachatel dopouští přečinu podle § 284 odst. 1 trestního zákoníku, neboť
přinejmenším přechovává psychotropní látku.
V druhém případě byly při realizaci věci zajištěny rostliny konopí, u
nichž bylo po provedení chemické expertizy zjištěno, že obsahují 0,27 % THC z
celkové hmotnosti rostliny. Tato hodnota nesplňovala hranici stanovenou
nařízením vlády č. 455/2009 Sb., podle něhož se pro potřeby trestního zákoníku
za rostliny konopí považují všechny druhy a odrůdy, které obsahují více než 0,3
% látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů z celkové hmotnosti rostliny. Státní
zastupitelství však upozorňuje na skutečnost, že podle § 24 zákona
č. 167/1998 Sb., se zakazuje pěstovat druhy a odrůdy a rostlin konopí, které mohou obsahovat více než 0,3 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů. Je proto zřejmé,
že zákon č. 167/1998 Sb., pamatuje na skutečnost, že rostlina konopí v průběhu života podíl THC navyšuje, přičemž ke konci života rostliny je podíl pryskyřic, a tedy THC, nejvyšší. Jelikož rostliny konopí byly sklizeny v počáteční fázi vývoje, proces kumulace pryskyřice s obsahem THC se přerušil a koncentrace THC nedosahovala hranice stanovené nařízením vlády. Lze dovodit, že z tohoto důvodu se tak nejedná o rostlinu obsahující omamnou a psychotropní látku pro účely trestního zákoníku. Státní zastupitelství proto poukazuje na závažný rozpor mezi nařízením vlády a zákonem č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů, neboť podle zákona je zjevně možné postihnout i případ pěstitele konopí, který rostliny pěstuje již v počáteční fázi.
č. 167/1998 Sb., se zakazuje pěstovat druhy a odrůdy a rostlin konopí, které mohou obsahovat více než 0,3 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů. Je proto zřejmé,
že zákon č. 167/1998 Sb., pamatuje na skutečnost, že rostlina konopí v průběhu života podíl THC navyšuje, přičemž ke konci života rostliny je podíl pryskyřic, a tedy THC, nejvyšší. Jelikož rostliny konopí byly sklizeny v počáteční fázi vývoje, proces kumulace pryskyřice s obsahem THC se přerušil a koncentrace THC nedosahovala hranice stanovené nařízením vlády. Lze dovodit, že z tohoto důvodu se tak nejedná o rostlinu obsahující omamnou a psychotropní látku pro účely trestního zákoníku. Státní zastupitelství proto poukazuje na závažný rozpor mezi nařízením vlády a zákonem č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů, neboť podle zákona je zjevně možné postihnout i případ pěstitele konopí, který rostliny pěstuje již v počáteční fázi.
Experti z Institutu pro kriminologii a
sociální prevenci doporučují na základě výše uvedeného zpřesnění formulace
položky A.1. Přílohy 1 nařízení vlády č. 455/2009 Sb., a to např. „Rostliny z
rodu konopí (Cannabis sp.), které obsahují více než 0,3 % látek ze skupiny
tetrahydrokanabinolů“, popř. „Rostliny z rodu konopí (Cannabis sp.) - všechny druhy
a odrůdy, které mohou obsahovat více než 0,3 % látek ze skupiny
tetrahydrokanabinolů“. U první varianty by bylo vhodné připojit odkaz na
metodu, kterou se obsah THC zjistí (neboť jde o obsah THC v konkrétních
zajištěných rostlinách), zatímco u druhé varianty by bylo třeba prokázat, že
zajištěné rostliny patří do druhu a odrůdy rostliny konopí, které mohou mít
předpokládaný obsah THC (a přesný obsah v zajištěných rostlinách by nebyl
rozhodující).
Nařízení vlády č. 455/2009 Sb. se použije pouze pro účely posouzení
případné trestní odpovědnosti za spáchání trestného činu nedovoleného pěstování
rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku dle § 285 TZ. Pokud osoba
pro vlastní potřebu přechovává rostliny či houby, které nejsou uvedeny v
nařízení vlády č. 455/2009 Sb., ale některou z omamných a psychotropních
látek obsahují, nebo takovou látkou samy jsou, a pokud omamná a psychotropní
látka v rostlinách či houbách obsažená dosahuje množství většího než malého,
může být taková osoba zřejmě stíhána pro trestný čin přechovávání omamné
a psychotropní látky a jedu dle § 284 TZ. S tímto vědomím lze také
posuzovat jednotlivé návrhy na doplnění seznamu rostlin a hub, které se pro
účely trestního zákoníku považují za rostliny a houby obsahující omamné a
psychotropní látky o další rostliny či houby, nebo naopak na vypuštění
některých aktuálně v seznamu obsažených rostlin či hub.
Pokud se jedná o návrh na vypuštění kokainovníku z přílohy č.1
předmětného nařízení vlády s odůvodněním, že jeho pěstování je zakázané §
24 zákona o návykových látkách, mohl by vzniknout problém. Ve stejném
ustanovení se řeší i pěstování rostlin konopí, které mohou obsahovat více než
0,3 procent THC. Podle názoru ministerstva vnitra zákon o návykových látkách
tedy zakazuje tyto rostliny pěstovat, ale už neřeší postih fyzických osob
(nepodnikajících), které tento zákaz poruší. Proto v zákoně o přestupcích
existuje nová skutková podstata § 30 písm. k), která tato jednání postihuje,
pokud se nejedná o trestný čin. A kritérium pro rozlišení mezi trestným činem a
přestupkem je právě pojem „množství větší než malé“, které je v nařízení
č. 455/2009 Sb., definováno. Vypuštění by proto mohlo být problematické a
přinášet aplikační praxi komplikace.
Od: JRozsypal@msp.justice.cz
Datum: 25. července 2012 11:12
Předmět: RE: Dotaz dle zákona 106/1999 Sb.
Vážený pane Dvořáku,
k Vaší žádosti ze
dne 18. 7. 2012 Vám v příloze zasíláme:
1) vybranou část
odůvodnění k nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely trestního
zákoníku stanoví, které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby
obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než
malé ve smyslu trestního zákoníku,
2) odůvodnění novely
tohoto nařízení (nařízení vlády č. 3/2012 Sb.).
S pozdravem
Mgr. Jaroslav
Rozsypal
vedoucí oddělení styku s
veřejností
(agenda svobodného přístupu
k informacím)
odbor tiskový
Ministerstvo
spravedlnosti ČR
Vyšehradská 16, Praha 2,
128 10
tel.:
+420 221 997 415
e-mail: jrozsypal@msp.justice.cz
455/2009 Sb. NAŘÍZENÍ VLÁDY ze dne 7.prosince 2009
kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, které
rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo
psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního
zákoníku
Vláda nařizuje podle § 289 odst. 3 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník:
§ 1
Za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku ve smyslu § 285
trestního zákoníku se považují rostliny a houby uvedené v příloze č. 1 k tomuto
nařízení.
§ 2
Hodnoty určující množství větší než malé rostlin a hub obsahujících omamnou
nebo psychotropní látku ve smyslu § 285 trestního zákoníku jsou uvedeny v
příloze č. 2 k tomuto nařízení.
§ 3
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2010.
Předseda vlády: Ing. Fischer, CSc. v. r. Ministryně
spravedlnosti: JUDr. Kovářová v. r.
Příloha 1 Seznam rostlin a hub, které se pro účely trestního
zákoníku považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní
látku
A. ROSTLINY
1. Rostliny konopí
(Cannabis sp.) - všechny druhy a odrůdy, které obsahují více než 0,3 % látek ze
skupiny tetrahydrokanabinolů z celkové hmotnosti rostliny,
III.
O d ů v o
d n ě n í
Obecná část
Hodnocení
dopadů regulace podle obecných zásad
Obecné
zásady pro hodnocení dopadu regulace (RIA) nejsou na tento návrh uplatňovány,
neboť dle usnesení vlády ze dne 22.
srpna 2007 č. 927, pokud práce na návrhu začaly před 1. listopadem 2007, nemusí
být RIA jeho součástí. Práce na tomto nařízení vlády započaly shodně
s přípravou nového trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.), tj. před
listopadem 2007.
Důvod předložení
návrhu
Na základě usnesení vlády České republiky ze dne 14.
listopadu 2001 č. 1177 a
ze dne 22. ledna 2003 č. 88 byl realizován požadavek praxe rozdělit drogy do
dvou kategorií podle míry jejich zdravotní a společenské nebezpečnosti, tj.
podle negativních zdravotních a společenských dopadů v důsledku jejich
zneužívání. V návaznosti na diferenciaci držení drog pro vlastní potřebu
podle typu drogy byla do trestního zákoníku vložena nová privilegovaná skutková
podstata trestného činu nedovoleného pěstování rostlin obsahujících omamnou
nebo psychotropní látku (§ 285), jež umožňuje změkčit trestní postih proti
samozásobitelům psychotropních rostlin a hub ve smyslu citovaného usnesení
vlády č. 1177.
V souvislosti
s vytvořením této nové skutkové podstaty je z důvodu právní jistoty
zapotřebí závazně vymezit druhy rostlin a hub, jež jsou pro účely trestního
zákoníku považovány za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní
látku, a určit množství těchto rostlin a
hub, které zakládá trestnost jejich pěstování.
Z uvedeného důvodu se
předkládá návrh nařízení k provedení zmocnění obsaženého v § 289 odst. 3
trestního zákoníku. Uvedený návrh nařízení je v souladu s tímto
zmocněním, neboť vymezuje rostliny a houby, které se pro účely trestního
zákoníku považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní
látku, a stanoví, jaké množství těchto rostlin a hub se považuje za množství
větší než malé.
Předkládaný návrh nařízení je
v souladu s ústavním pořádkem České republiky a není v rozporu s
právem Evropských společenství, které v tomto směru řešenou problematiku
neupravuje.
Finanční a hospodářský dopad navrhované úpravy, dopad na
státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, hospodářské subjekty, sociální
dopady a dopad na životní prostředí
Úprava navrhovaná
v tomto nařízení vlády si nevyžádá zvýšení prostředků ze státního
rozpočtu, ani z ostatních veřejných rozpočtů.
Navrhovaná úprava není spojena
s dopady na hospodářské subjekty, se sociálními dopady a nedopadá na
životní prostředí.
Stávající právní úprava ani
navrhovaná právní úprava nemá bezprostřední, ani sekundární dopady na rovnost
žen a mužů a nevede k diskriminaci žádného z pohlaví, neboť nijak
nerozlišuje, ani nezvýhodňuje žádné z pohlaví a nestanoví odlišné
podmínky.
Zhodnocení
souladu navrhované právní úpravy se zákonem, k jehož provedení je navržena,
včetně souladu se zákonným zmocněním k jejímu vydání
Předkládaný
návrh novely je v souladu se zmocněním - § 289 odst. 3 zákona č. 40/2009
Sb., trestní zákoník, podle něhož vláda nařízením stanoví, které rostliny nebo
houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní
látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního zákoníku.
Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy
s mezinárodními smlouvami, předpisy Evropské unie, judikaturou soudních
orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami práva Evropské unie
Problematika,
která je předmětem navrhovaného nařízení, není v rozporu
s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, ani s právními
akty Evropské unie, judikaturou soudních orgánů EU a není
součástí obecných právních zásad práva Evropské unie.
Zvláštní část
K § 1:
Uvedené ustanovení odkazuje na
přílohu č. 1 nařízení, kde se v souladu se zákonným zmocněním stanoví,
jaké rostliny a houby se pro účely trestního zákoníku považují za rostliny a
houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku.
K § 2:
V tomto ustanovení se odkazuje na přílohu č. 2
nařízení, která v souladu se zákonným zmocněním pro účely trestního
zákoníku vymezuje pojem „množství větší než malé“ “ u rostlin a hub
obsahujících omamnou nebo psychotropní látku.
K § 3:
Vzhledem k potřebě
efektivně zajistit provádění trestního zákoníku se navrhuje stanovit účinnost
nařízení k datu nabytí účinnosti trestního zákoníku.
K příloze č. 1
Seznam
zde uvedených rostlin a hub je sestaven na základě nejnovějších praktických
poznatků a výzkumů v této oblasti. Seznam je zároveň omezen tak, aby
nedošlo ke kriminalizaci pěstování rostlin a hub s psychotropním účinkem,
které dosud žádnému zákonnému omezení nepodléhaly a které se hojně vyskytují na
běžně přístupných místech (puškvorec, petúnie apod.).
kterým se mění nařízení
vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, které
rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo
psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního
zákoníku
Vláda nařizuje podle § 289 odst. 3 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník:
Čl. I
Nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví,
které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou
nebo psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu
trestního zákoníku, se mění takto:
1. V příloze č. 1 části A bodu 1 se slova „z celkové hmotnosti rostliny“
nahrazují slovy „v kvetoucím nebo
plodonosném vrcholíku rostliny konopí (s výjimkou zrn) včetně listů“.
2. V příloze č. 1 části A se body 2 až 4 zrušují. Dosavadní bod 5 se označuje
jako bod 2.
Čl. II
Účinnost Toto
nařízení nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení. Předseda vlády:
RNDr. Nečas v. r. ,Ministr
spravedlnosti: JUDr. Pospíšil v. r.
IV.
O d ů v o d n ě n í
A. Obecná část
Hodnocení
dopadů regulace podle obecných zásad
Obecné zásady pro hodnocení dopadu regulace (RIA)
nejsou na tento návrh uplatňovány, neboť podle Obecných zásad pro hodnocení
dopadu regulace nemusí být (RIA) uplatňována u novel jejichž obsahem jsou
pouze změny technického charakteru nemající žádný dopad na věcnou stránku
právního předpisu. Navrhovaná novela je změnou čistě technického charakteru,
která dopadá pouze na přílohy předkládaného návrhu, nikoliv na jeho samotná
ustanovení.
Důvod předložení
návrhu
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „trestní zákoník“), obsahuje v § 289 odst. 3 zmocnění k provedení
trestního zákoníku, a to nařízením vlády, kterým se stanoví, které rostliny
nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní
látku podle § 285 trestního zákoníku a jaké je jejich množství větší než malé
ve smyslu § 285.
Na
základě tohoto zmocnění bylo přijato nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví,
které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou
nebo psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu
trestního zákoníku. Spolu s tímto nařízením vláda přijala rovněž
usnesení č. 1550/2009 ze dne 14. 12. 2009, ve kterém uložila vyhodnotit dopady
výše uvedeného nařízení a předložit vládě výsledky tohoto vyhodnocení. Tyto výsledky
byly předloženy vládě koncem března 2011 a na
základě jejich vyhodnocení uložila vláda
usnesením ze dne 20. dubna 2011 č. 281 ministru spravedlnosti, aby předložil do 31. října 2011
návrhy změn předmětného nařízení.
Ke
splnění tohoto úkolu byla ustavena skupina expertů
složená z odborníků ministerstva vnitra, ministerstva zdravotnictví,
ministerstva zemědělství, expertů 1.lékařské fakulty Univerzity Karlovy - centra
adiktologie, Národní protidrogové centrály Služby kriminální policie a
vyšetřování PČR, odborníků Národního monitorovacího střediska pro drogy a
drogové závislosti při Úřadu vlády a expertů z Institutu kriminologie
a sociální prevence. Tato skupina identifikovala některé možné aplikační
problémy, které se v předkládaném návrhu řeší. Jde o následující oblasti.
·
Návrh reaguje na požadavek aplikační praxe (Národní
referenční laboratoře a orgánů činných v trestním řízení) upravit přílohu
nařízení vlády č. 1 tak, aby odpovídala přesněji metodice řešící kvantitativní stanovení obsahu
delta-9-THC (účinné látky v rostlině konopí) obsažené v Příloze č. 1 nařízení
Komise (ES) č. 1122/2009 ze dne 30. listopadu 2009, kterým se stanoví prováděcí
pravidla k nařízení Rady (ES) č. 73/2009, podle které stanovuje obsah
delta-9-THC i Národní referenční laboratoř.
·
Dále dochází k vypuštění některých rostlin
z přílohy č. 1. Důvodem pro toto vypuštění je zajištění souladu se zákonem
č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů, který
upravuje resp., zakazuje pěstování určitých rostlin.
Finanční a hospodářský dopad navrhované úpravy, dopad na
státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, hospodářské subjekty, sociální
dopady a dopad na životní prostředí
Úprava navrhovaná v tomto nařízení vlády si nevyžádá zvýšení
prostředků ze státního rozpočtu, ani z ostatních veřejných rozpočtů.
Navrhovaná úprava není spojena s dopady na hospodářské subjekty, se
sociálními dopady a nedopadá na životní prostředí.
Navrhovaná právní úprava nemá bezprostřední, ani sekundární dopady na
rovnost žen a mužů a nevede k diskriminaci žádného z pohlaví, neboť
nijak nerozlišuje a ani nezvýhodňuje žádné z pohlaví a nestanoví odlišné
podmínky.
Zhodnocení
souladu navrhované právní úpravy se zákonem, k jehož provedení je navržena,
včetně souladu se zákonným zmocněním k jejímu vydání
Předkládaný návrh
novely je v souladu se zmocněním uvedeným v § 289 odst. 3 trestního
zákoníku, podle něhož vláda nařízením stanoví, které rostliny nebo houby se
považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké
je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního zákoníku.
Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy
s mezinárodními smlouvami, předpisy Evropské unie, judikaturou soudních
orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami práva Evropské unie
Právní úprava, která je předmětem navrhovaného nařízení,
není v rozporu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika
vázána, ani s právními akty Evropské unie, judikaturou soudních orgánů EU
a není součástí obecných právních zásad práva Evropské unie.
B. Zvláštní část
K Čl. I
K bodu 1
Formulace obsažená v současném
znění přílohy č. 1 v bodě A. 1. vládního
nařízení může působit aplikační praxi potíže při dokazování trestné činnosti
podle ustanovení § 285 odst. 1 trestního zákoníku. Současná formulace zcela nerespektuje
principy, na nichž jsou založeny analytické postupy používané při stanovení
obsahu účinné látky konopí delta-9-tetrahydrocannabinolu (dále jen delta-9-THC)
vypracované referenčními, komerčními i kriminalistickými laboratořemi
jednotlivých zemí Evropské unie, neboť zcela nerespektuje skutečnost, že
delta-9-THC se vyskytuje pouze v některých částech rostliny konopí. Započítáním
hmotnosti rostliny včetně stonku, případně semen, se sníží celkový obsah
delta-9-THC ve zkoumaném rostlinném materiálu cca 4 – 5 krát oproti užívané
praxi. Obsah delta-9-THC je však nutno vztáhnout pouze k hmotnosti drti vzniklé
prosítováním listů či vrcholových palic s vyloučením jiných částí rostlin. K
tomuto postupu vede metodika řešící
kvantitativní stanovení obsahu delta-9-THC obsažená v metodice řešící kvantitativní stanovení obsahu
delta-9-THC (účinné látky v rostlině konopí) v Příloze č. 1 nařízení Komise
(ES) č. 1122/2009 ze dne 30. listopadu 2009, kterým se stanoví prováděcí
pravidla k nařízení Rady (ES) č. 73/2009, podle které stanovuje obsah
delta-9-THC i Národní referenční laboratoř.
Navrhuje se tedy přeformulování znění
přílohy č. 1 v bodě A. 1. tak, že se slova „z celkové hmotnosti
rostliny“ nahradí slovy „v kvetoucím
nebo plodonosném vrcholíku rostliny konopí (s výjimkou zrn) včetně listů“.
Z rostlin jmenovaných v nařízení vlády je tedy
zákonem upraveno pouze zacházení s konopím a keřem koka. Jiné rostliny
nejsou předmětem tohoto, ani žádného jiného zákona a jejich pěstování proto
není možné označit za neoprávněné (žádný právní předpis podmínky jejich
pěstování neupravuje).
Jiná situace by byla samozřejmě v případě, pokud by kdokoli pěstoval
rostliny obsahující meskalin nebo DMT právě za účelem výroby meskalinu nebo
DMT. V případě, že by byl prokázán úmysl pěstovat takové rostliny za
účelem výroby výše uvedených psychoaktivních látek, mohla by být naplněna
skutková podstata trestného činu nedovolené výroby a jiného nakládání
s omamnými a psychotropními náklady a jedy podle § 286 trestního zákoníku.
Na základě výše uvedeného se navrhuje vypuštění výše uvedených rostlin ze
seznamu nařízení.