Ministerstvo spravedlnosti k § 31,odst. 1 u vězněného léčitele Miloslava Tetoura

Datum: 04.7.2012 

Vážená paní, vážený pane
k meritu Vaší žádosti je nutné uvést, že ministr spravedlnosti nemá pravomoc  propouštět vězně a zasahovat jakkoli do nezávislosti soudní moci.

Dále lze k této věci uvést následující: Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanoveních § 283 až 289 tzv. drogové delikty, které postihují takové nakládání s omamnými a psychotropními látkami či s jedy, které je v rozporu s obecně závaznými právními předpisy. Nutnost trestněprávní úpravy v této oblasti vyplývá z povinnosti státu chránit společnost před negativními dopady spojenými s nakládáním s těmito látkami a z povinnosti státu dodržovat mezinárodní závazky (viz čl. 1 odst. 2 Ústavy). V tomto případě Česká republika respektuje Úmluvu o psychotropních látkách (viz vyhláška č. 62/1989 Sb.), podle které je konopí omamnou látkou (viz seznam IV. této Úmluvy). Konopí je omamnou látkou i podle zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (viz příloha č. 3 tohoto zákona).

K Vaší argumentaci, že by se mohlo jednat o přípustné riziko, je možné uvést následující:
Pro aplikaci § 31 trestního zákoníku, který výslovně upravuje institut přípustného rizika jako okolnosti vylučující protiprávnost, je nezbytné splnění všech taxativně vymezených podmínek. Za podmínek přípustného rizika jedná ten, kdo v souladu s dosaženým stavem poznání a informacemi, které měl v době svého rozhodování o dalším postupu, vykonává v rámci svého zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce společensky prospěšnou činnost, kterou ohrozí nebo poruší zájem chráněný trestním zákoníkem, nelze-li společensky prospěšného výsledku dosáhnout jinak. Ačkoliv existenci institutu přípustného rizika uznávala praxe již za účinnosti zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších  předpisů, který výslovnou úpravu neobsahoval, Vámi uváděný judikát Nejvyššího soudu ČR (sp. zn. 3 Tdo 52/2008) se institutu přípustného rizika nevěnuje.

Na závěr je možné poukázat na to, že v současné době je v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (2. čtení) poslanecký návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 590).
Důvodem předložení návrhu je podle důvodové zprávy zpřístupnění léčebného využití rostlin rodu konopí s obsahem delta-9-tetra-hydro-kannabinolu (THC) v rostlině vyšším než 0,3 % a produktů z takového konopí (tzv. léčebné konopí) při striktním dodržení mezinárodních úmluv v oblasti kontroly omamných a psychotropních látek (OPL) a výhradně v režimu kontrolované lékařské indikace, nakládání a distribuce tak, aby byla na nejnižší možnou míru minimalizována možnost úniku léčebného konopí a produktů z něj na nelegální trh.

S pozdravem
Mgr. et Bc. Vladimír Pelc
legislativní odbor, oddělení trestněprávní legislativy
Ministerstvo spravedlnosti ČR
Vyšehradská 16, 128 10  Praha 2
tel:       +420 221 997 356
fax:      +420 221 997 558