Datum: 04.7.2012
Vážená paní, vážený pane
k meritu Vaší žádosti je nutné uvést, že ministr
spravedlnosti nemá pravomoc propouštět
vězně a zasahovat jakkoli do nezávislosti soudní moci.
Dále lze k této věci uvést následující: Zákon č. 40/2009
Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanoveních §
283 až 289 tzv. drogové delikty, které postihují takové nakládání s omamnými a
psychotropními látkami či s jedy, které je v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy. Nutnost trestněprávní úpravy v této oblasti vyplývá z
povinnosti státu chránit společnost před negativními dopady spojenými s
nakládáním s těmito látkami a z povinnosti státu dodržovat mezinárodní závazky
(viz čl. 1 odst. 2 Ústavy). V tomto případě Česká republika respektuje Úmluvu o
psychotropních látkách (viz vyhláška č. 62/1989 Sb.), podle které je konopí
omamnou látkou (viz seznam IV. této Úmluvy). Konopí je omamnou látkou i podle
zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (viz příloha č. 3 tohoto zákona).
K Vaší argumentaci, že by se mohlo jednat o přípustné
riziko, je možné uvést následující:
Pro aplikaci § 31 trestního zákoníku, který výslovně
upravuje institut přípustného rizika jako okolnosti vylučující protiprávnost,
je nezbytné splnění všech taxativně vymezených podmínek. Za podmínek
přípustného rizika jedná ten, kdo v souladu s dosaženým stavem poznání a informacemi,
které měl v době svého rozhodování o dalším postupu, vykonává v rámci svého
zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce společensky prospěšnou činnost,
kterou ohrozí nebo poruší zájem chráněný trestním zákoníkem, nelze-li
společensky prospěšného výsledku dosáhnout jinak. Ačkoliv existenci institutu
přípustného rizika uznávala praxe již za účinnosti zákona č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších
předpisů, který výslovnou úpravu neobsahoval, Vámi uváděný judikát
Nejvyššího soudu ČR (sp. zn. 3 Tdo 52/2008) se institutu přípustného rizika
nevěnuje.
Na závěr je možné poukázat na to, že v současné době je v
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (2. čtení) poslanecký návrh zákona, kterým se
mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících
zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 167/1998 Sb.,
o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní
tisk č. 590).
Důvodem předložení návrhu je podle důvodové zprávy
zpřístupnění léčebného využití rostlin rodu konopí s obsahem
delta-9-tetra-hydro-kannabinolu (THC) v rostlině vyšším než 0,3 % a
produktů z takového konopí (tzv. léčebné konopí) při striktním dodržení
mezinárodních úmluv v oblasti kontroly omamných a psychotropních látek (OPL) a
výhradně v režimu kontrolované lékařské indikace, nakládání a distribuce tak,
aby byla na nejnižší možnou míru minimalizována možnost úniku léčebného konopí
a produktů z něj na nelegální trh.
S pozdravem
Mgr. et Bc. Vladimír Pelc
legislativní odbor, oddělení trestněprávní legislativy
Ministerstvo spravedlnosti ČR
Vyšehradská 16, 128 10 Praha 2
tel: +420 221 997 356
fax: +420 221 997 558
email: vpelc@msp.justice.cz